قصه باف

Image Post
نشانه‌های اذیت و آزار کودک در مدرسه چیست؟
برخی از داشن آموزان چنان بر اثر اذیت و آزار همکلاسی‌هایشان از مدرسه زده شده که دیگر حاضر به ادامه تحصیل نمی‌شوند. گاه ممکن است دانش آموز به بهانه‌های واهی از مدرسه رفتن شانه خالی کند و گاه ممکن است این رفتارها را در خانه به والدین خود اعلام کرده ولی حاضر به ادامه تحصیل نباشد. با بروز این مشکل چه باید کرد؟





قصه باف: اکرم فراهانی، مشاورتربیتی و تحصیلی

هنوز یک هفته از بازگشایی مدارس نگذشته بود که یکی از دانش‌ آموزان تهرانی دیگر حاضر نبود به مدرسه برود. وقتی خانواده پیگیر ماجرا شدند، فهمیدند دو تن از همکلاسی های دخترشان رفتار نامناسبی با هم داشتند و دخترشان بر اثر دیدن صحنه‌های زشت آن دو همکلاسی، دچار شوک عصبی شده است. والدین دختر او را از آن مدرسه خارج کردند ولی دختر دیگر حاضر نشد به هیچ مدرسه‌ای برود. او در حال حاضر تحت درمان است تا بتواند سلامت روحی خود را بازیابد.

مهم است که ما بتوانیم نشانه‌های اذیت و آزار فرزندانمان در مدرسه را تشخیص داده و بتوانیم از مشکلات فرزندانمان در مدرسه مطلع شویم. چرا که آنها به راحتی نمی‌توانند این مسائل را با ما درمیان بگذارند.

امروزه علاوه بر مشکل فوق یکی از مشکلات رایج در مدارس برای کودکان، مورد اذیت قرار گرفتن است که باید به نشانه های آن توجه کنیم.

همانطور که از سنین کودکی به فرزندان مان به طور بنیادی ارزش احترام گذاشتن، صمیمیت، اعتماد و اینکه چگونه به کسی که پرخاش می‌کند پاسخ دهد را آموزش می‌دهیم فرزندمان باید این راهم بیاموزد که در مورد مشکلات ترس، شک و احساسات با اعضای خانواده صحبت کنند.

نشانه های عدم تمایل به مدرسه رفتن

دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه ممکن است خود را به مریضی بزنند اما شما باید کودک را تشویق کنید تا صحبت کنند. باید در آنها حس اعتماد ایجاد کرد تا آزادانه سخن گفته و بگوید چه چیزی او را آزار می‌دهد.

تغییرات رفتاری

تغییرات آهسته و تدریجی روی شخصیت تأثیر می‌گذارد و کودکان نمی‌خواهند با دوستان بزرگتر یا خانواده در این مورد صحبت کنند. وقتی به مدرسه میروند عصبی می‌شوند و رفتارشان تغییر می‌کند چرا که

آنها از عصبانیت و پرخاشگری دیگر همکلاسی‌ها رنج می‌برند . تشخیص دلیل اصلی این پرخاشگری کمی هم دشوار است چرا هر بار ممکن است در واکنش به چیز متفاوتی این رفتار انجام شود.

به سختی بیدار شدن از خواب

سردرد و گیجی، مشکلات گوارشی و هضم، اختلال خواب، تپش قلب، تغییرات در فعالیت مدرسه و عدم تمایل در انجام تکالیف مدرسه همه و همه می‌تواند نشانه مورد اذیت و آزار قرار گرفتن در مدرسه باشد.

نقش والدین در این شرایط چیست؟

اگر متوجه آزار کودکان‌تان شده‌اید از سرزنش او جدا خودداری کنید. کودک شما باید احساس امنیت کند و بداند تنها نیست. ابتدا شما باید آرامش خود را حفظ کنید و نگرانی تان را بروز ندهید. به مدرسه او بروید و با فرد مسئول صحبت کنید تا راهی برای حل این موضوع پیدا کنید. فرزندتان را از نتیجه گفت‌وگو با مسئولان مدرسه مطلع کنید و به او قول دهید با کمک یگدیگر می‌توانید این مشکل را حل کنید.

لطفا شکیبا باشید...
خطا

لطفا دیدگاه خود را بنویسید