قصه باف

Image Post
کودکان خجالتی در مدرسه
عدم رسیدگی به کمرویی و خجالتی بودن کودک یا هر مشکل دیگر او در این سنین ممکن است بر اعتماد به نفس کودک در مراحل بعدی زندگی تأثیر گذارد. بنابراین، کمک گرفتن از یک مشاور حرفه‌ای می‌تواند کمک کننده باشد.




قصه باف: فریده باشکوه مشاور

سال‌ها پیش با دختر عمویم در یک مدرسه درس می‌خواندیم. همین طور در یک ساختمان زندگی می‌کردیم. او در خانه مثل بلبل حرف می‌زد و جواب همه را می‌داد. همین که پایش به مدرسه می‌رسید تبدیل به دختری کرو لال می‌شد. نه با کسی دوست بود و نه به سؤالات معلمان پاسخ می‌داد.

مثل یک کرو لال واقعی. بارها مدیر مدرسه زن عمویم را خواست و به او گفت: باید دخترتان را از این مدرسه برده و در مدرسه کودکان استثنایی ثبت نام کنید. زن عمویم شروع می‌کرد به قسم و آیه که دخترم کرو لال نیست.

آن زمان‌ها هم که از گوشی موبایل و دوربین آن خبری نبود. تا زن عمویم بتواند از بلبل زبانی‌های دخترش فیلم بگیرد و برای مدرسه بفرستد. خلاصه تا سه چهار سال مدیر و معلمان مدرسه فکر می‌کردند دختر عمویم مشکل دارد ولی بخاطر التماس‌های زن عمو او را از مدرسه اخراج نکردند. تا این که دخترعمو به دلیل کمرویی و عدم مشارکت در برنامه‌های کلاسی از همکلاسی‌های خود عقب ماند و دیگر حاضر نشد به مدرسه برود و کلاس پنجم را تمام کند.

مطلب فوق خاطره‌ یکی از مخاطبان عزیز قصه باف است. او حالا دختری کمرو دارد که تمایل زیادی به مدرسه رفتن ندارد و نگران است که مبادا فرزند خودش هم مثل دخترعمویش، دختری خجالتی و کمرو در مدرسه باشد و نتواند ادامه تحصیل دهد. بر اساس اصول روان‌شناسی کودک، کمرویی در کودکان دلایل مختلفی دارد و درمان آن، نیازمند آگاهی از دلایل اولیه آن است.

نشانه‌های کودک خجالتی

اضطراب هنگام برخورد و تعامل با دیگران.

ترس از این‌که مورد قضاوت قرار بگیرند.

این کودکان در دوستیابی دچار مشکل جدی هستند و معمولا دوستان کمی دارند.

در حضور افراد غریبه ساکت هستند و انگیزه‌ای برای صحبت کردن ندارند.

این کودکان نمی‌توانند در جمع نظر خود را بیان کنند.

کودکان کمرو و خجالتی سعی می‌کنند در مقابل دیگران و همسن و سالان خود، سرشان را پایین انداخته و از نگاه کردن به فرد مقابل پرهیز کنند.

در بازی‌ها شرکت نمی‌کنند و معمولا بازی را از راه دور تماشا می‌کنند. حتی هنگامی که متوجه شوند فرد دیگری شاهد نگاه کردن او به بازی است، باز سرشان را پایین می‌اندازند.

کمرویی کودکان در مدرسه

کمرویی اغلب در کودکان کوچکتر که تازه به مدرسه رفته‌اند یا دانش‌آموزانی که تازه وارد محله جدید شده‌اند پدیده رایجی است البته ممکن است دانش‌آموزان دیگر به لحاظ حضور در محیط جدید و نا آشنا نشانه‌ةایی از کمرویی را از خود بروز دهند.

تأثیر کمرویی در یادگیری

خجالتی بودن بر یادگیری دانش‌آموز تأثیری نمی‌گذارد، اما اگر خجالتی بودن دانش‌آموز در یک جایی قطع نشود ( درمان نشود) باعث نگرانی یا مشغله او در بیشتر روزشده و همین موضوع منجربه استرس در دانش‌آموز شده، آنگاه بر یادگیری او نیز تأثیر می‌گذارد.

کودک کمرو را مجبور نکنید

کمرویی کودکان در مدرسه ممکن است مشکل ساز شود، اگر کودک کمرو نمی‌توانند جلوی کلاس بایستند یا با صدای بلند بخوانند، آن‌ها را مجبور به این کار نکنید. همانطور که همه بچه‌ها متفاوت یاد می‌گیرند، به طور متفاوتی نیز با هم تعامل دارند!

ارتباط بین معلم و والدین

ارتباط شفاف بین معلم و والدین روشی بسیار مفید برای رفع نیازها و چالش‌های کودک است. رابطه معلم و والد می‌تواند راهگشای مناسبی برای انتخاب بهترین راه حل در درمان کمرویی باشد.

اهمیت ارتباطات غیر کلامی

ایجاد رابطه بین معلم و دانش‌آموز بسیار مهم است. بسیاری از دانش‌آموزان ابتدایی عاشق صحبت کردن هستند. اما دانش‌آموزان خجالتی در همین مقطع تمایلی به صحبت کردن ندارند. در این جا معلم باید با روش‌های غیرکلامی کار را آغاز کرده تا دانش‌آموز بتواند با او رابطه ایجاد کند.

تشویق کودک برای به اشتراک گذاشتن علایق خود درمدرسه

یکی از راه‌هایی که ممکن است بسرعت نتیجه بخش باشد، تشویق کودک برای به اشتراک گذاشتن علایق شخصی خود با همکلاسی‌هایش است. از بخواهید در باره برخی از وسایل دوست داشتنی خود با همکلاسی‌هایش صحبت کند یا حتی در باره آنها انشا بنویسد.

خوداری از قطع کردن گفتار کودک

بسیاری از بزرگسالان عادت دارند به طور مداوم گفتار کودک خود را تصحیح کنند، ممکن است نیت آنها درست باشد، اما این رفتار دراعتماد به نفس کودک تأثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود کودک احساس کند که صحبت‌های او ارزش کافی را ندارد.

مراجعه به مشاور

عدم رسیدگی به کمرویی و خجالتی بودن کودک یا هر مشکل دیگراحتمالاً بر عزت نفس و اعتماد به نفس کودک در مراحل بعدی زندگی تأثیر می‌گذارد. بنابراین، کمک گرفتن از یک مشاور حرفه‌ای می‌تواند کمک کننده باشد.

لطفا شکیبا باشید...
خطا

لطفا دیدگاه خود را بنویسید