قصه باف

Image Post
زمان مناسب برای از شیر گرفتن کودک
هرگز بدون داشتن آگاهی کافی و خیلی ناگهانی و در هر سنی اقدام به از شیر گرفتن کودک خود نکنید. اصرار ورزیدن به اینکار در زمانی که مناسب نیست، به کودک صدمه‌های روحی می‌زند.



قصه باف: مادران بهترین شخص برای تصمیم‌گیری در مورد تشخیص زمان مناسب از شیر گرفتن کودکشان هستند. متخصصان هم توصیه می‌کنند که لازم است مادران تا دو سالگی به کودکشان شیر بدهند. اما مهم این است که هیچ زمان درست یا اشتباهی برای از شیر گرفتن کودک وجود ندارد. تا وقتی که شما و کودکتان آماده نیستید، لازم نیست از قبل زمانی را برای این کار تعیین کنید.

دو روش عمده برای از شیر گرفتن کودک

از شیر گرفتن با تشخیص کودک‌

این اتفاق زمانی خواهد افتاد که کودک، علاقه خود را برای شیر خوردن از دست داده باشد. زمانی که نسبت به شیردهی کمی بی‌علاقه شده، ساده‌تر است. بیشتر کودکان از ۱۲ ماهگی یعنی زمانی که دیگر انواع غذاهای جامد را امتحان کرده‌اند علاقه کمتری به شیر مادر نشان می‌دهند. اگر فرزند شما در حین شیردهی بی‌تاب و بهانه‌گیر است یا ذهنش به راحتی از شیردهی منحرف می‌شود، ممکن است نشانۀ آن باشد که او آمادۀ از شیر گرفتن است.

از شیر گرفتن با تشخیص مادر

اگر شما آمادگی از شیرگرفتن کودک خود را دارید ولی فرزندتان همچنان به شیر خوردن علاقه‌مند نشان می‌دهد، بهتر است فعلاً دست نگه دارید و شیردهی را ادامه دهید.
اگر به هر دلیلی نمی‌توانید به شیردهی ادامه دهید، می‌توانید به تدریج او را از شیر بگیرید. وقتی از شیر گرفتن فقط خواستۀ مادر است، فرایند آن می‌تواند نیاز به زمان و صبر زیادی داشته باشد. این مسئله همچنین با سن کودک و چگونگی تطبیق او با تغییرات در ارتباط است.

هر کودکی را نمی‌توان به طور ناگهانی از شیر گرفت. همچنین چند روز دور شدن از یک کودک در هر سنی، هرگز روش خوبی برای پایان دادن به شیردهی نیست. برخی از کارشناسان می‌گویند قطع کردن شیردهی و دریغ ناگهانی سینۀ مادر از نوزاد می‌تواند به کودکان صدمه بزند و در مادران نیز ممکن است منجر به انسداد مجاری شیر یا عفونت پستان شود.

راهکارهای از شیر گرفتن کودک

بهترین راه از شیر گرفتن کودک زمانی است که او تمایل به این کار دارد. با این حال می‌توانید برخی از روش‌های ارائه شده را امتحان کنید.

از شیر گرفتن تدریجی: در این روش می‌توانید آرام و کم‌کم شروع کنید. برای انجام این کار، ابتدا و با رعایت فواصل زمانی معین که پزشک کودکتان مشخص کرده است، شیردهی در دل شب را حذف کنید. در مرحلهٔ بعدی شیردهی در میانهٔ روز را از مراحل شیردهی کم کنید و بعد از آن شیردهی در صبح و آخرین مرحله قطع شیردهی قبل از خواب شب کودک است. برای آگاهی بهتر لازم است نظر پزشکتان را نیز در این مورد جویا شوید، زیرا در هر صورت کودکان با یکدیگر فرق دارند و با احتمال کمی ممکن است این روش در مورد کودک شما جوابگو نباشد.

یک وعده شیردهی را حذف کنید: امتحان کنید و ببینید اگر به جای شیردهی به نوزاد خود، شیر را در یک لیوان مخصوص کودک به او بدهید چه اتفاقی می‌افتد. می‌توانید شیر دوشیده‌ شدۀ خودتان یا شیر خشک با رعایت مقدار و میزان مناسب استفاده کنید. کاهش تدریجی وعده‌های شیردهی در طول چند هفته، به کودک فرصت پذیرش بهتری می‌دهد. به این ترتیب، حجم شیر نیز به تدریج کاهش می‌یابد، بدون این که سینۀ شما را متورم کند یا باعث التهاب شود.

زمان هر وعدۀ شیردهی را کوتاه کنید: می‌توانید با محدود کردن مدت زمان شیر خوردن کودک شروع کنید.مثلا ده دقیقه را به پنچ دقیقه کاهش دهید و با توجه به سن کودک، به دنبال هر وعده شیردهی، به او یک میان ‌وعدۀ سالم مانند پورۀ میوۀ سیب و بدون شکر یا یک لیوان مخصوص کودک شیر یا شیر خشک بدهید.
کوتاه کردن وعده‌های شیردهی قبل از خواب ممکن است سخت‌تر باشد، زیرا معمولاً نوزاد با خوردن آخرین وعدۀ غذایی خود در شب، تا روز بعد به خواب می‌رود و ممکن است با گرسنگی بخوابد، پس بهتر است در ابتدا و خیلی زود و ناگهانی هنگام خواب کودک این کار را انجام ندهید.

شیردهی را به تعویق بیندازید: اگر تنها چند بار در روز شیردهی می‌کنید، سعی کنید وعده‌ها را به تعویق بیندازید. اگر کودک آن‌قدر بزرگ شده است که بتوانید او را به شکلی آرام و قانع کنید، این روش مؤثرتر خواهد بود. اگر فرزند شما درخواست شیر خوردن می‌کند، به او اطمینان دهید که به زودی این کار را می‌کنید و ذهن او را با یک فعالیت دیگر منحرف کنید. اگر کودک در اوایل شب شیر می‌خواهد، توضیح دهید که باید تا هنگام خواب صبر کند.

چند توصیه مهم

برای از شیر گرفتن کودک هیچوقت با او مجادله نکنید
اگر از هر راهی استفاده کردید اما باز هم کودک شما تمایل شدید به خوردن شیر داشت فعلا به او شیر بدهید
تا راهکار مناسب دیگری پیدا کنید.

اصرارورزیدن به اینکار در زمانی که مناسب نیست، به کودک صدمه‌های روحی می‌زند.

لطفا شکیبا باشید...
خطا

لطفا دیدگاه خود را بنویسید