قصه باف

Image Post
چرا و چه زمانی کودک نیاز به روانشناس دارد؟
در دوران کودکی ممکن است مسایلی برای فرزندتان پیش آید که نیاز به مراقبت‌هایی تخصصی‌تر دارد. اگر در چنین شرایطی دیر اقدام شود و به متخصص روانشناس کودک مراجعه نشود ممکن است فرصت‌های کمک به کودک را از دست دهید.


قصه باف: در سال های گذشته استفاده از روان‌شناس برای حل بسیاری از مشکلات افراد خانواده، خصوصا کودکان بغرنج بنظر می‌رسید و هر کسی حاضر نبود تحت لوای این عنوان خود را به دست روان‌شناس بسپارد. امروزه خانواده‌ها به راحتی به روان‌شناسان مراجعه می‌کنند بدون اینکه نگران قضاوت توسط دیگران باشند. البته هنوز خانواده‌هایی هستند که هنگام تربیت فرزند و بروز مشکل تصور می‌کنند که نیازی به روان‌شناس کودک ندارند و به تنهایی می‌توانند از پس مشکلات کودک خود بربیایند.

در دوران کودکی ممکن است مسائلی برای فرزندتان پیش آید که نیاز به مراقبت‌هایی تخصصی‌تر دارد. اگر در چنین شرایطی دیر اقدام شود و به متخصص روان‌شناس کودک مراجعه نشود ممکن است فرصت‌های کمک به کودک را از دست دهید.

کودکان گاه حاضرند مسائل و مشکلات خود را برای فرد دیگری بیان کنند. این فرد می‌تواند مشاور مدرسه یا روان‌شناس کودک باشد. آنها گاه همچون بزرگسالان دچار آشفتگی روانی – رفتاری می‌شوند. آشفتگیهایی که ممکن است با شرایط بلوغ آنها گره خورده باشد برای همین آشفتگی آنها با بزرگسالان متفاوت است و شیوه‌های درمانی متفاوتی دارد.

مراجعه به روان‌شناس امری ساده است و در حقیقت کاری است که شما براحتی می‌توانید برای کودکتان انجام دهید تا از مشکلات و مسائل کودک خود مطلع شوید.

چه زمانی باید به روان‌شناس مراجعه کرد؟

روان‌شناسی کودک از دوران کودکی انسان، اهمیت مفرطی داشته است. توانایی های کودکان در مقابل سایرین این اهمیت را به وضوح نشان می‌دهد. گاهی برای پرورش و رشد بیشتر کودک و استفاده درست از توانایی‌ها و استعدادهای او نیاز به روان‌شناس کودک است تا در جهت پیشبرد استعداد‌ها و توانایی های کودک، او را راهنمایی و همراهی کند.

در نظر داشته باشید که کودکان در دوران نوزادی، با کمترین توانایی بدنیا می‌آیند و به مراقبت زیاد و همراهی نیاز دارند. این مراقبت و همراهی کودک در قدم اول توسط والدین است و در شرایطی متفاوت نیازمند یک مشاور و روان‌شناس کودک است.

روان‌شناسان کودک معمولا بر درک و فهم، پیشگیری، تشخیص و درمان مشکلات رفتاری، خانوادگی، رشدی و هیجانی کودکان می‌پردازند. گاهی والدین با عدم مراجعه به آنها شرایط را برای خود و فرزندشان حادتر می‌کنند. مواردی که باید سریع به یک روان‌شناس کودک مراجعه کرد؛

افسردگی

اگر فرزند شما برای مدت طولانی نمی‌خندد و هیچ اتفاقی او را خوشحال نمی‌کند و بر سر مسائل کوچک گریه کرده و نمی‌تواند جلوی گریه خود را بگیرد بهتر است هرچه به یک متخصص روان‌شناس کودک یا مشاور کودک مراجعه کنید.

میل به تنهایی

ممکن است کودکتان علاقه‌ای برای بازی کردن و همراهی با دوستان و اطرفیان خود نداشته باشد و بیشتر ترجیح دهد که تنها باشد.

عدم برقراری ارتباط چشمی

گاهی کودک شما تماس چشمی برقرار نمی‌کند و از در آغوش گرفتنش احساس خوبی ندارد و یا در ارتباط اجتماعی مشکل دارد. در این شرایط شاید کودک مشکوک به اوتیسم باشد. بنابراین باید سریعا به یک متخصص روان‌شناس کودک مراجعه کنید.

عصبانیت

بعضی از بچه‌ها همیشه عصبانی بنظر می‌رسند و یا با کودکان دیگر دعوا می‌کند و رفتار این کودکان مانند قشقرق به پا کردن است و با ابراز خشم، به خواسته خود می‌رسند. گاهی نیز ممکن به دیگران آسیب برساند یا شروع به زور گویی و قلدری کنند.

اضطراب

احساس اضطراب و نگرانی یا احساس اضطراب جدایی در کودکان نیز باعث می‌شود که آنها عرق زیادی کنند، سرگیجه داشته باشند یا دائم احساس کنند که والدینشان می‌میرند.

عوامل دیگر

اختلالات یادگیری

اختلالات عدم تمرکز و توجه

اختلالات دفعی

جدایی والدین

سواستفاده جنسی یا عاطفی

بروز بیماری خاص برای کودک یا والدین

نقل مکان یا تغییر مدرسه

و ناخن جویدن از عوامل دیگری است که نیاز به مراجعه به روان‌شناس کودک و مشاور کودک دارد.

لطفا شکیبا باشید...
خطا

لطفا دیدگاه خود را بنویسید