قصه باف

Image Post
سرخک در کودکان
امروزه بیماری سرخک در ایران با واکسن سرخک پیشگیری می شود، ولی همچنان در بین نوزادان و برخی کودکان شایع است!

قصه باف: بیماری سرخک یک عفونت خطرناک و بسیار واگیردار است که توسط نوعی ویروس ایجاد می‌شود. این یک عفونت معمولی نیست و به راحتی از شخصی به شخص دیگر سرایت می‌کند. سرخک در گذشته علت مرگ و میر بسیاری از افراد بود. امروزه بیماری سرخک در ایران با واکسن سرخک پیشگیری می‌شود، ولی همچنان در بین نوزادان و برخی کودکان شایع است!


مرحله اول بیماری

در اوایل بیماری کودک ممکن است لکه های سفید کوچکی در داخل دهان داشته باشند. به این نقاط “نقاط کوپلیک” می‌گویند. حدودا 4 روز طول می‌کشد تا عفونت در دستگاه تنفسی و دهان بروز دهد و این علایم خود را نشان دهد؛

آبریزش بینی

سرفه شدید

چشم های قرمز دردناک (ملتهب یا چشم صورتی)

تب

گلودرد

مرحله دوم بیماری

جوش‌های سرخک یک هفته بعد از علایم بالا ظاهر و از پشت گوش و در امتداد خط مو شروع می‌شود. سپس این جوش‌ها روی صورت و گردن پخش می‌شود.

این لکه‌ها ممکن است در پوست قرمز روشن یا در پوست های تیره قهوه‌ای، خاکستری یا بنفش به نظر برسند.

لکه‌ها بعداً به بدن، بازوها و پاها گسترش پیدا می‌کند یا لکه‌ها ممکن است به هم بپیوندند تا پوست لکه دار به نظر برسد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، تب اغلب کودکان بالا می‌رود.

معمولاً از اولین تماس با فرد مبتلا به سرخک تا دیده شدن اولین نشانه آن حدود 10 روز طول می‌کشد، اما در برخی افراد ممکن است بین 7 تا 14 روز طول بکشد تا علائم را از خود نشان دهد.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر سرخک هستند؟

کودکان زیر 5 سال

بزرگسالان بالای 20 سال

کسانی که سابقه بیماری های طولانی مدت و مزمن و دارند

کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند

کسانی که سوء تغذیه دارند

سرخک از چه طریق منتقل می‌شود؟

سرخک از طریق قطرات عفونی سرفه فرد مبتلا، عطسه و صحبت کردن، یا با لمس سطحی با بزاق یا مخاط آلوده سرخک شیوع می‌یابد.

راه‌های پیشگیری

برای جلوگیری از ابتلا به سرخک باید از افراد مبتلا دوری کنید. اما سازمان بهداشت جهانی تزریق واکسن به موقع را بهترین روش پیشگیری اعلام کرده که تا 99 درصد احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.

واکسن سرخک

در ایران کودکان 2 دوز واکسن سرخک را به صورت رایگان دریافت می‌کنند. دوز اول در 12 ماهگی، به عنوان بخشی از واکسن MMR، که از کودک در برابر سرخک، اوریون و سرخجه محافظت می‌کند.
دوز دوم در 4 تا 6 سالگی، به عنوان بخشی از واکسن MMRV، که از کودک در برابر سرخک، اوریون، سرخجه و آبله مرغان محافظت می‌کند.

درمان سرخک در کودکان

از آنجا که سرخک توسط یک ویروس ایجاد می‌شود، درمان خاصی برای آن وجود ندارد. آنتی بیوتیک‌ها برای سرخک مفید نیستند و پزشک آنها را به کودک شما نمی‌دهد مگر اینکه کودک نیز به عفونت باکتریایی به عنوان عارضه سرخک مبتلا شود. در موارد شدید سرخک، به ویژه هنگامی که عوارض جدی تری وجود دارد، ممکن است نیاز به درمان بیمارستانی باشد.

درمان با واکسیناسیون پس از ابتلا به سرخک

افرادی که در برابر سرخک ایمن نشده‌اند، از جمله نوزادان، 72 ساعت پس از ابتلا به سرخک می‌توانند واکسن تزریق کنند تا بدن در مقابل ویروس ایمن شود.

درمان با ایمونوگلوبولین سرم

این روش بیشتر برای درمان سرخک در زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند موثر است. این آنتی بادی‌ها 6 روز پس از مواجه شدن به ویروس داده می‌شود.

چگونه از کودک مبتلا به سرخک در خانه مراقبت کنم؟

بدون تجویز دکتر هیچ دارویی مصرف نکنید!

مصرف ویتأمین A می‌تواند موثر باشد.

برای جلوگیری از کم آبی بدن به کودک خود مایعات بدهید.

برای درمان گرفتگی بینی از قطره آب نمک (سالین) استفاده کنید.

از پشم پنبه مرطوب برای پاک کردن پوسته اطراف چشم استفاده کنید. از یک تکه پنبه برای هر دستمال برای هر چشم استفاده کنید. به آرامی چشم را از پلک داخلی به بیرون تمیز کنید.

واکسن سرخک در بزرگسالان

اگر شما بزرگسالی با این علائم هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید و سپس اقدام به تزریق واکسن سرخک نمایید. معمولا افرادی که در بیمارستان کار می‌کنند یا به دانشگاه و سربازی می‌روند و یا حتی مسافرت های بین‌المللی این واکسن را تزریق می‌کنند.

لطفا شکیبا باشید...
خطا

لطفا دیدگاه خود را بنویسید