قصه باف

Image Post
روش برخورد با کودک لجباز
پسرم خیلی لجبازاست. هرکاری را می‌گویم نکن بدتر انجام می‌دهد. وقتی دلیلش را می‌پرسم می‌گوید می‌خواهم ترا اذیت کنم. واقعا نمی‌دانم چکار کنم!


قصه باف:این سؤال بسیاری از مادران با فرزندانی در سنین مختلف است. مهم است که بفهمید چرا آنها این گونه رفتار می‌کنند و دلیل کارهای آنها چیست؟! آیا کودک شما مصمم است یا لجباز؟

مصمم بودن با لجبازی متفاوت است. اگر کودکتان برای رسیدن به یک هدف اراده قوی دارد او کودکی مصمم است و اگر از تغییر فکر، رفتار یا عمل تحت هر گونه فشار خارجی امتناع می‌کند او لجباز است.

لجبازی در کودکان امری طبیعی و بخشی از شخصیت برخی از کودکان است. روش برخورد با کودک لجباز، می‌تواند تفاوت بزرگی را در شخصیت بزرگسالی آنها ایجاد کند. مرحله رشدی کودک نوپا و

نوجوانی سخت ترین مرحله برای برخورد با لجبازی فرزندان در نظر گرفته می‌شود.

ویژگی های کودکان لجباز

1- بچه های لجباز زیاد سؤال می‌کنند.2- بیشتر کارهای آن‌ها برای جلب توجه است. 3- حاشیه های زیادی دارند.
4- سخت می‌توان آنها را به انجام کاری ترغیب کرد. 5- به طور مکرر کج خلقی می‌کنند. 6- ریاست را دوست دارند. 7- هر کاری را با شیوه خودشان انجام می‌دهند.


تکنیک‌های برخورد با کودک لجباز

لجبازی می‌تواند در هر سنی ظاهر شود و سپس تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. به عنوان یک پدر یا مادر، مهم است که راه‌هایی برای برخورد با کودک لجباز خود بیابید، به گونه‌ای که بتوانید رفتار او را بدون ایجاد استرس در خانواده، محدود کنید.

بحث نکنید

به حرف های فرزندتان گوش فرا دهید و بحث و جدل را به یک گفت‌وگو تبدیل کنید. آمادگی شما برای گوش دادن باعث می‌شود که آنها نیز به آنچه شما برای گفتن دارید گوش دهند.

ارتباط با کودک

فرزندتان را به انجام کاری که نمی‌خواهد، مجبور نکنید. این فقط آنها را سرکش تر می‌کند و دقیقاً کاری را انجام می‌دهند که نباید انجام دهند. بنابراین، اگر می‌خواهید فرزندتان به جای تماشای تلویزیون تکالیف خود را انجام دهد، سعی کنید مدتی با او تلویزیون تماشا کنید. این باعث ایجاد رفاقت بین شما می‌شود و پس از مدت کوتاهی، می‌توانید از فرزندتان بپرسید که آیا می‌خواهد تکالیف خود را انجام دهد.

فرزندتان را درک کنید

از دیدگاه فرزندتان به موضوع مورد نظر نگاه کنید و سعی کنید بفهمید که چرا این گونه لجبازی می‌کند. اگر قول داده‌اید که آنها را به پارک ببرید اما به دلیل بد شدن هوا نپذیرفتید، باید به آنها توضیح دهید که چرا نمی‌توانید به قول خود عمل کنید. فرزند شما این اتفاق را فقط به عنوان یک بدقولی می‌بیند. اما با توضیح اینکه چرا نمی‌توانید بیرون بروید و با تعیین تاریخ بعدی برای گردش، می‌توانید او را راضی کنید.

چند گزینه برای انتخاب ارائه دهید

از دستور دادن به کودک لجباز، بپرهیزید و به جای آن دو سه گزینه‌ را به آنها پیشنهاد دهید تا از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنند. با این کار آنها احساس می‌کنند که بر زندگی خود کنترل دارند و می‌توانند به طور مستقل تصمیم بگیرند. اگر قرار است اتاق خود را تمیز کنند، از آنها بپرسید که آیا می‌خواهند ابتدا با تخت یا کمد شروع کنند به جای اینکه بگویند "از کجا می‌خواهی شروع کنی!؟"

حفظ آرامش در خانه

خانه شما مکانی است که کودک باید در آن احساس شادی، راحتی و امنیت کند. یادتان باشد که بچه‌ها با مشاهده کردن یاد می‌گیرند. اگر در خانه با همه افراد به خصوص همسرتان مودب باشید، آنها هم تقلید می‌کنند. از بحث و جدل و همچنین داد زدن و توهین کردن در مقابل کودک اجتناب کنید.

مذاکره با کودک لجباز

سعی کنید به جای وضع قانون، با آنها مذاکره کنید. اگر فرزندتان اصرار دارد به دو داستان قبل از خواب حتما گوش دهد، با او توافق کنید که می‌تواند یک داستان را برای امشب و داستان دیگر را برای فردا شب گوش کند.


مشکلات تربیت کودک لجباز

تربیت کودک لجباز کار آسانی نیست. اگر سریع مشکل را حل نکنید، هر چیز کوچکی می‌تواند تبدیل به یک تنش بزرگ شود. ممکن است در مورد نحوه برخورد رفتار لجباز کودکان با توصیه های زیادی مواجه شده باشید، اما هر روز زندگی با کودک لجباز یک چالش جدید دارد.

غذا خوردن کودکان لجباز

بیشتر کودکان لجباز در مورد غذا و وعده‌های غذایی ایرادگیر هستند. اجازه دهید غذا و میزان آن را او انتخاب کند. سعی کنید کودک خود را در کارهای مربوط به غذا مانند چیدن سفره درگیر کنید. از طرفی پاداش دادن به آنها مانند یک دسر مورد علاقه برای تمام کردن وعده های غذایی آنها نیز می‌تواند مفید باشد.

انجام تکالیف

اگر کودک شما در انجام تکالیف فراری است، ببینید می‌توانید تکلیف او را به بخش های کوتاه تری تقسیم کنید. استراحت های کوتاه در بین انجام تکالیف بسیار مفید است . گزینه دیگر انجام ترکیب تکالیف کودک با فعالیت دیگری است. به عنوان مثال، یادگیری املاء را می‌توان در حالی انجام داد که شما در حال آبیاری باغ هستید و کودکتان به شما کمک می‌کند.

لباس عوض کردن

هر زمان که می‌خواهید فرزندتان لباس عوض کند، دو یا سه لباس مختلف بچینید و از او بخواهید که انتخاب کند. به این ترتیب آنها از تصمیم گیری خوشحال می‌شوند و شما اعصابتان خورد نمی‌شود!

دعوا های قبل خواب

30 دقیقه قبل از اینکه چراغ خاموش شود، موسیقی آرامش بخش را پخش کنید و نور را کم کنید. تلویزیون را خاموش کنید. درست قبل از اینکه آنها را به سمت اتاق خواب بفرستید، چند دقیقه با کودک خود ارتباط برقرار کنید و از آنها بپرسید که آیا چیزی برای گفتن در مورد روز خود دارند؟ یا فقط یک سؤال ساده مبنی بر اینکه روز خوب یا بد بوده است، بپرسید.

لطفا شکیبا باشید...
خطا

لطفا دیدگاه خود را بنویسید