قصه باف

Image Post
پسری که خانه ی بی‌دود ساخت
پسری که خانه ی بی‌دود ساخت داستان واقعی نوجوانی است که با جستجو و پشتکار به ایده ای می‌رسد تا با کمک آن مادر و خواهر کوچکش دیگر نگران آشپزی روی آتش نباشند.

قصه باف: مجموعه بچه‌های اطراف جهان پنجره‌ی کوچکی است برای دیدن و شنیدن قصه‌های واقعی درباره‌ی بچه‌هایی از کشورهای مختلف که قهرمان شهر یا خانواده خودشان بوده‌اند. این قصه‌ها میتواند الهام بخش بچه‌ها باشد تا بی تفاوت نباشند و دنیای اطرافشان را کمی بهتر کنند.

در داستانی از مجموعه‌ی " بچه‌های اطراف جهان"، یک نوجوان بنگلادشی به نام اقبال به همراه خواهرش، سعدیه می‌کوشد خانه‌ای بی‌دود بسازد. در کتاب "پسری در خانه بی‌دود ساخت"، در فصلی که باران موسمی، بی‌وقفه می‌بارد و اجاقی که با هیزم درون خانه می‌سوزد و تولید دود می‌کند، نوجوانِ این داستان را به فکر وامی‌دارد کاری کند که خانواده‌اش به‌ویژه مادر و نوزاد خانواده از دود ناشی از اجاق هیزمی در امان بمانند.

احساس دلسوزی و تعهدِ او را خواهرش هم دارد و پدر نیز به آن‌ها برای به اجرا درآوردن ایده‌ی نو و خلاقانه‌شان کمک می‌کند. اتفاقاً در مدرسه نیز نمایشگاه علمی منطقه راه‌اندازی شده تا ابتکارات خلاقانه‌ی نوجوانان را به نمایش بگذارد و برای بهترین آن‌ها جایزه تعیین کرده است.

در به ثمر نشستن یک ایده‌ی خلاق، عوامل متعددی نقش دارند که مهم‌ترین آن عوامل، وجود یک انسان باانگیزه و کارآمد و پویاست که بتواند از کنار هم ‌چیدن همه‌ی ظرفیت‌ها، ایده‌ی خود را عملی کند و به هدف برساند.

در این مجموعه، نوجوانان پویا و پرتلاشی معرفی شده‌اند که می‌توانند با کمترین امکانات و در اوضاع دشوار زندگی، گامی در جهت بهبود زندگی خود و اطرافیانشان بردارند. پس، از پا ننشستند و تیر را به هدف نشاندند.

در پایان این داستان مستند، درباره‌ی اجاق‌های پاک، معلوماتی ارائه کرده و در بخشی به نام «خودتان بسازید» نحوه‌ی ساخت اجاق خورشیدی با جعبه‌ی پیتزا را نیز آموزش داده است. بخشی هم به معنی کردن واژگان بنگالی، اختصاص داده و توضیحاتی درباره‌ی «موسمی»، «پروپان» و «پایداری محیط‌زیست» داده است.

الیزابت سانِبی، نویسنده‌ی کتاب، امیدوار است از طریق داستان اقبال، خوانندگان‌اش را تشویق کند که برای نجات سیاره‌مان تلاش کنند و در نتیجه دنیا به‌جای بهتری تبدیل شود.
ربکا گرین، تصویرگر این کتاب، نقاش و تصویرسازی است که آثارش در کتاب‌های کودکان، مجله‌ها، گالری‌ها و بسیاری جاهای دیگر به نمایش درآمده‌اند

از مجموعه‌ی "بچه‌های اطراف جهان" کتاب‌های زیر منتشر شده است:

دختری که مزرعه را نجات داد

پسری که فیل را بزرگ کرد

دختری که باغ را سبز کرد

پسری که با برگ موز فوتبال راه انداخت

پسری که صدای خرس‌ها شد

پسری که خانه بی دود ساخت

لطفا شکیبا باشید...
خطا

لطفا دیدگاه خود را بنویسید