قصه باف

Image Post
دارچین و دختر ماچین
هرمزگان- کتاب «دارچین و دختر ماچین» مجموعه پنجم قصه‌ها و افسانه‌های مردم هرمزگان به همت انتشارات اسماعیلیان منتشر شد.


قصه باف: ایبنا نوشت: کتاب «دارچین و دختر ماچین» در یک فصل و ۱۸ قصه بومی شهرستان میناب در شرق هرمزگان به قلم سهراب سعیدی، پژوهشگر و روزنامه نگار هرمزگانی وارد بازار کتاب شد.
این مجموعه پس از یک مقدمه مفصل، با قصه فقیر و دختر پادشاه آغاز می‌شود سپس قصه‌های مامای محلی و جن‌ها، ملک محمد سیب‌ها و درونج ها، دو برادر (غلام و قنبر)، جوان و دختر پادشاه، پادشاه، پسرک فقیر و دختر قاضی و مرد مکار و مردم ساده آمده است.

در ادامه نیز قصه‌های پیرمرد خارکن و دخترش، نه شاهی آمده و نه شاهی رفته، وزیر و چوپان، دو همسایه، حسن سال بصرائی، ملکه گُل ها، محمدک و اسب پریان، اژدها و قصر، چوپان و بخت و اقبال، محمدک و پدر پیرش و پیاده و سواره، کتاب را خواندنی و جذاب می‌کند.

در این اثر در قالب قصه‌های عامیانه میناب، مانند سایر قصه‌های شفاهی و دل‌انگیز، سرشار از درون مایه کهن و باورهای اساطیری، هویت بومی و محلی، پر از نیروهای خیر و شر و موجودات اهورایی و شیطانی و همین طور پر از جانوران و حیوانات است.

یکی از این حیوانات پرکاربرد در این قصه‌ها، روباه است که در قصه‌های عامیانه این شهرستان، هر چند روباه نقش حیله‌گری دارد، اما گاه با انسان‌ها زندگی می‌کند که در نهایت کارش به خیانت و مکاری و تأدیب او توسط انسان‌ها یا دیگر جانوران می‌انجامد. از دیگر حیوانات نقش آفرین در این قصه‌ها می‌توان به گرگ، خروس، اسب، شغال، کلاغ، مرغ، شیر، مار و … اشاره کرد.

هدف از قصه‌ها و افسانه‌های عامیانه در این اثر، با توجه به بیان جنبه‌های واقعی و غیر واقعی زندگی، تربیت نسل بشر با اندرز و بیان تجربیات گذشتگان به صورت غیر مستقیم است.
همچنین این کتاب، فرهنگ، آداب و رسوم، سرگذشت و ویژگی‌های اخلاقی و رفتار مینابی‌ها است تا با لذت بخشی و همچنین برانگیختن کنجکاوی و تخیل کودکان، به آن‌ها کمک کند تا فهم و ادراک خود را بالا ببرند و عواطف خویش را منظم سازند.

انتقال میراث فرهنگی پیشینیان به نسل امروزی، انتقال تجربیات، سنت‌ها، رفتارهای مردم در درازی تاریخ، بیم‌ها و امیدها، کشمکش انسان با طبیعت و با انسان‌های دیگر و با خود، باورمندی کودکان، ایجاد احساس خودباوری، اعتماد بنفس و… از دیگر اهداف کتاب است.

بخشی از قصه دو برادر (غلام و قنبر):

شهر ساکت بود و جنب و جوشی در شهر دیده نمی‌شد. گویی زندگی در آن جریان نداشت. ناخدا از صاحبخانه علت ساکت بودن شهر را جویا شد و پرسید: چرا ساکنان این شهر ساکت هستند؟
مرد گفت: حاکم این شهر بیمار است و طبیبان گفته‌اند که دوای این مرض فقط آب انار است و هر کجا سراغ داشته‌ایم به منظور پیدا کردن انار رفته‌ایم اما چیزی نیافته‌ایم.

ناخدا به فکر هدیه غلام افتاد که دست او امانت بود. با خودش فکر کرد و گفت: مقداری انار در کشتی من است. صاحب‌خانه خوشحال شد و بدون اینکه حرفی به ناخدا بزند نزد حاکم رفت و...
کتاب «دارچین و دختر ماچین» به قلم سهراب سعیدی از مؤلفان پرکار هرمزگان، در ۹۴ صفحه در قطع رُقعی، به قیمت ۷۰ هزارتومان، با شمارگان یکهزار نسخه برای نخستین بار سال ۱۴۰۲ به همت انتشارات اسماعیلیان چاپ و منتشر شده است.

سهراب سعیدی، دانشجوی مقطع دکتری است، متولد شهرستان میناب در شرق هرمزگان و ۴۴ سال سن دارد. وی مدرس دانشگاه، مدیر مسئول و صاحب امتیاز پژوهشنامه اورمزد، شاعر و مؤلف است که با خلق این آثار، کتاب‌هایش از مرز ۶۰ عنوان گذشت.

لطفا شکیبا باشید...
خطا

لطفا دیدگاه خود را بنویسید