قصه باف

Image Post
«طبقه‌ی هفتم غربی»
رمان نوجوان «طبقه‌ی هفتم غربی» به قلم جمشید خانیان از سوی نشر افق به چاپ ششم رسید.

قصه باف: برجی که پیرمرد در آن زندگی می‌کند و ماجراهایی که در آن اتفاق می‌افتد چندان عادی و طبیعی نیست؛ برای رفتن به طبقه هفتم غربی باید از مرغ ماهی‌خوار، توله‌سگ پشمالوی تروتمیز، دیو بی‌شاخ‌ودم، مرد کراواتی و پسرک چاق گذشت تا رسید به درخت بلوط.

امیرعلی ۱۴ ساله برای پرستاری از یک نویسنده پیر و بیمار استخدام می‌شود. او که شاهد زندگی یکنواخت و کسل‌کننده پیرمرد است، سعی می‌کند فضاهای هیجان‌انگیز و شادی را که پیرمرد دوست دارد، برایش فراهم کند. پرده‌های اتاق تاریک را کنار می‌زند تا نور و روشنایی به داخل اتاق بیاید، یا بدور از چشم بستگان پیرمرد او را تا پارکینگ می‌برد و با هم در سرازیری خیابان دوچرخه‌سواری می‌کنند. سرانجام زندگی پیرمرد پس از گذراندن یک روز لذت بخش به پایان می‌رسد.

مخاطب در این داستان نوجوان با یک پدیده مهم اجتماعی روبه‌رو می‌شود و آن، همجواری نوجوانان با سالخوردگان است و اینکه اثر، مسئله مرگ را به زیبایی به شکل جزئی از طبیعت برای مخاطب بازگو می‌کند؛ به‌طوری‌که آن را به‌عنوان یک حقیقت بپذیرد. «طبقه‌ی هفتم غربی» داستانی است عمیق و دارای ارزش‌های انسانی که از جنبه‌های روان‌شناختی و عاطفی تأمل‌برانگیز است.

این اثر به قلم جمشید خانیان، داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس ایرانی است. کتاب‌های او جوایز و افتخارات زیادی برایش به ارمغان آورده‌اند از جمله؛ جایزه ویژه شورای کتاب کودک، جایزه ربع قرن ادبیات دفاع مقدس، جایزه ادبی اصفهان، نشان لاک‌پشت پرنده و کتاب سال شهید غنی‌پور.

همچنین کتاب «قلب زیبای بابور» خانیان در سال ۲۰۰۵ در فهرست کتابخانه مونیخ و دو کتاب «طبقه‌ی هفتم غربی» (نشر افق) و «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» (انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) نیز در فهرست افتخارات IBBY قرار گرفته‌اند.

این اثر ۶۴ صفحه دارد و به تازگی به کوشش نشر افق به چاپ ششم رسیده و به بهای صد هزار تومان در بازار کتاب عرضه شده است.

لطفا شکیبا باشید...
خطا

لطفا دیدگاه خود را بنویسید