قصه باف

Image Post
کتاب رویای دویدن
جسیکای 16 ساله عاشق دویدن است. او در مسابقه‌ی دو چهارصد متر  نفر اول می‌شود و رکورد می‌زند اما درست بعد از مسابقه تصادف می‌کند و یکی از پاهایش را از دست می‌دهد. روزهای اول ناامید و سرخورده است و حتی در ساده‌ترین کارهای روزمره‌اش هم دچار مشکل می‌شود. اما کم کم سعی می‌کند با مشکلش کنار بیاید. در این حین با رزا آشنا می‌شود و زندگی‌اش تغییر می‌کند.

قصه باف: کتاب رویای دویدن اثری از وندلین ون درانن، نویسنده‌ای آمریکایی است که توسط انتشارات پرتقال و با ترجمه‌ی آناهیتا حضرتی در ایران به چاپ رسیده است. این کتاب درباره‌ی دختری است که پس از تصادفی هولناک زندگی‌اش به کل تغییر می‌کند. این کتاب یکی از پرفروش ترین کتاب‌های کودک و نوجوان در سال 1402 شناخته شد.

کتاب رویای دویدن، (The Running Dream) داستان دختری دونده است که پس از تصادف، یکی از پاهایش را از دست می‌دهد و به یک‌باره تمام آرزوهایش را نابودشده می‌بیند. اما این فقط یک داستان نیست که برای مدتی خواننده را به فکر فرو ببرد و پس از پایان کتاب، فراموش شود. این داستان درباره‌ی مفهومی به نام امید است. درباره‌ی قدرت اراده و عشق به زندگی.

خلاصه داستان

جسیکا دختری شانزده‌ساله است که به‌صورت حرفه‌ای ورزش دومیدانی را دنبال می‌کند و در این راه بسیار موفق است. اما یک روز اتفاقی وحشتناک رخ می‌دهد. در یک تصادف ناگهان دوست صمیمی، و همچنین یک پایش را از دست می‌دهد. او در گردباد ناامیدی گرفتار می‌شود و هر روز بیشتر در عمق این اتفاق فرو می‌رود. در ابتدا همه چیز برایش تیره و تاریک است. اتاق‌های بیمارستان، جلسات فیزیوتراپی، امیدواری‌هایی که پزشک به او می‌دهد و حتی یک کلمه‌اش هم نمی‌تواند جسیکا را خوشحال کند.

خود را میان جمعیتی می‌بیند که یا بسیار به او توجه می‌کنند، یا اصلاً او را نمی‌بینند. بعضی از اطرافیان برای اینکه نمی‌دانند باید در مقابلش چه بگویند و چه عکس‌العملی داشته باشند، تصمیم می‌گیرند او را نادیده بگیرند و این مسئله جسیکا را بسیار ناراحت می‌کند.


اما در کمال ناباوری متوجه می‌شود، خودش هم، شاید ناخواسته، با یکی از دوستانش به اسم رزا همین رفتار را انجام ‌داده است. دختری که با یک بیماری مواجه بود و حالا در کنار جسیکا قرار داشت. رزا ریاضی را به جسیکا که مدتی از درس عقب افتاده بود یاد می‌داد، و او به یک‌باره خود را در همان وضعیتی دید که از آن متنفر بود.

اما روند ناامیدی او قرار نبود برای همیشه ادامه داشته باشد. جسیکا دوستان، خانواده و البته یک مربی بسیار خوب داشت. او متوجه شد که همه چیز تمام نشده است و هنوز می‌تواند موفق شود. روزنه‌ای از امید پدیدار شده بود.

جسیکا یک روز متوجه می‌شود شاید بتواند با پای مصنوعی هم برای آینده و رسیدن به موفقیت تلاش کند، و این لحظه‌ای است که او دوباره به زندگی لبخند می‌زند. آغازی که برای زندگی جدیدش انتخاب کرده، به هیچ وجه راحت نیست، اما احتمالاً پایانی خوش خواهد داشت.

این کتاب می‌تواند برای بسیاری از انسان‌ها، چه افرادی که با مشکل نقص عضو درگیرند، و چه آن‌ها که بدنی سالم دارند، الهام‌بخش و امیددهنده باشد. می‌تواند به انسان‌ها یادآوری کند چقدر نیرومندند و برای رسیدن به هدف نباید ناامید شوند.

درباره وندلین ون درانن

وندلین ون درانن در ششم ژانویه‌ی سال ۱۹۶۵ در شیکاگو، ایلینوی به دنیا آمد. پدر و مادرش دو شیمی‌دان هلندی بودند که به آمریکا مهاجرت کردند. چند سال بعد از تولد او، خانواده‌اش تصمیم گرفتند به کالیفرنیا مهاجرت کنند. وندلین پیش از آنکه به نویسنده‌ای تمام‌وقت تبدیل شود، معلم بود. او تجربه‌ی تدریس ریاضی و علوم کامپیوتر را در کارنامه‌اش دارد. وندلین از آن دست نویسنده‌هایی است که از ابتدا شوق نوشتن نداشت و شاید جالب باشد که بدانید برای تسکین روح خود به نوشتن پناه برد. زمانی که کسب‌وکار خانواده‌اش با مشکلی جدی روبه‌رو شد و اوضاع مالی‎شان به‌شدت تغییر کرد، ون درانن برای آرامش به نوشتن روی آورد.

این کتاب که از سوی انتشارات پرتقال منتشر شده برای گروه سنی نوجوان، به‌صورت مشخص‌تر مناسب گروه سنی دوازده‌سال به بالامناسب است.

لطفا شکیبا باشید...
خطا

لطفا دیدگاه خود را بنویسید